Andere aanpak genomineerden Onderneming van het jaar 2019.

Voorheen bepaalden het bestuur van de IVW en de jury de keuze van de Onderneming van het jaar. In 2018 konden de leden nomineren en koos de jury daarna uit de 5 meest genomineerden.

Dit jaar is er gekozen voor een andere variant, een variant waarbij de leden uiteindelijk de finale stem hebben. Samen met het bestuur van de IVW en de jury bestaande uit Astrid Heijstee Wethouder EZ, Niels van de Griend Notaris en Reinier Mommaal voorzitter van de IVW is er een lijst van 6 nominaties samengesteld op basis van de bekende criteria en onze kennis van de bedrijven. De genomineerde bedrijven zijn niet noodzakelijk IVW-leden.

Weesper ondernemers konden tot 18 december hun stem uitbrengen. Op de nieuwjaarsreceptie op 14 januari 2020 wordt de uiteindelijke winnaar bekend gemaakt. Het blijft dus voor de finalisten en alle gasten op de receptie tot het laatste moment spannend wie er heeft gewonnen.

Airworks

“Je moet geloven wat je ziet”. Dat is het motto van een van de oprichters Matthew Whitehead van Airworks Inflatable Decor en Design. Airworks heeft in de afgelopen 17 jaar een eigen wereldmarkt gecreëerd voor opblaasbare kunst en decors.

”De belachelijk grote decorstukken die ik vroeger wilde maken, kon ik nergens kwijt omdat ze niet door de deuropening pasten. Toen kwam ik op het idee om ze opblaasbaar te maken. Kun je ze na afloop ook weer opvouwen en opnieuw gebruiken.’’ Dit scheelt aanzienlijk in mankkracht, transportkosten en tijd. Vroeger waren er een aantal vrachtwagens nodig voor vervoer. Nu kan dat veelal met één wagen hetgeen ook weer minder milieubelastend is.

Hij bedacht een zelf ontwikkelde mix van techniek en kunst die het Weesper bedrijf als enige in huis heeft. De gedachte is simpel “Alles wat je opblaast, wordt rond. De truc is om het naar binnen in vorm te trekken.

De lucht sculpturen vind je overal ter wereld, zoals bij de Champions League Finale in Berlijn, de Olympische Spelen in Londen of de Europese Spelen in Bakoe. En bij de rocktours van The Rolling Stones, Lady Gaga en in Nederland bijvoorbeeld aan Lowlands en de Zwarte Cross.

Inmiddels heeft het bedrijf eigen digitale technieken ontwikkeld om elk ontwerp van 3D-tekening tot in elkaar genaaid designtextiel te garanderen. Integratie van verlichting, video en hardware-oplossingen zijn nodig om complexe showeisen te realiseren. Airworks is een constante puzzel van kunst, techniek en ondernemen. Komende jaren gaat het bedrijf nog sterk groeien.

Altacel

Altacel is al meer dan 55 jaar specialist als het gaat om bedrukte en onbedrukte voedselveilige verpakkingsfolies. Service aan haar klanten en duurzame oplossingen staan daarbij voorop.

Altacel maakt verpakkingen voor producten van nationale en internationale markten en werkt samen met grote retailers als Lotus, AH, Lidl, Aldi, DE en Crest. Kleinere organisaties kloppen ook graag bij Altacel aan zoals Joannusmolen voor het verpakken van de biologische producten, het nieuwe merk Love My Veggies en De kleine keuken.

Klanten vinden dat ze bij Altacel heel goed weten waar ze mee bezig zijn en ze zijn zeer te spreken over de betrokkenheid van het bedrijf bij het proces.

De directeur, Alec Frijlink, heeft folie en drukken echt in zijn bloed. Hij is uitgegroeid tot een voorloper in zijn vak in Europa. Hij denkt altijd vooruit. Zeker ook met zijn duurzame oplossingen bij de productie.

Altacel kan met trots zeggen dat zij al geruime tijd verantwoord en duurzaam onderneemt. Het maken van de juiste commerciële afweging samen met het voeren van een duurzaam strategisch beleid is een uitdaging. Dat begint bij het maken van bewuste keuzes en de bereidheid om veel te investeren. Dit rust op 3 pijlers: veilig en efficiënt produceren, eerlijke grondstoffen verwerken en verspilling van materiaal zoveel mogelijk beperken. Om dit na te kunnen streven bezit Altacel een geavanceerd machinepark met efficiënte en energiezuinige apparaten en investeert zij in slimme recycle methodes.

Bracamonte

Bracamonte Convenient Kitchen is ontstaan vanuit de passie voor eten, drive voor innovatie en missie om dit voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar te maken. Vooral op plekken waar dit niet vanzelfsprekend is, bijvoorbeeld op tankstations, op het werk of in het vliegtuig.

Bracamonte levert dagelijks een compleet assortiment Grab & Go producten, sandwiches, kant-en-klaar belegde broodjes, wraps, salades, verse sappen, en zuivelproducten op trein- vliegtuig en tankstations, in bedrijfskantines en bij evenementen. Recentelijk heeft Bracamonte Sushi Ran overgenomen, een Japans productiebedrijf van sushi-specialiteiten. Sushi wordt steeds vaker gezien als een gezonde keuze voor een lunch of kant-en-klare maaltijd wat een uitbreiding van het aanbod betekent.

Sandrijn Poortman is directeur van Bracamonte. Het bedrijf is sinds 2004 actief, groeit nog steeds en heeft inmiddels een stevige positie verworven in dit marktsegment. Wekelijks worden 40.000 broodjes gesmeerd en 1000 liter yoghurt verwerkt. Klanten van Bracamonte zijn onder andere BP, het Erasmus Ziekenhuis en Starbucks.

Vanuit Weesp is het team van chefs dagelijks bezig om de beste producten te maken voor de gasten van de klanten van Bracamonte. Producten en oplossingen die passen binnen de doelgroep en de trends. Het proces stoelt op belangrijke pijlers: de smaak, direct klaar om te eten, keuzevrijheid in een breed assortiment, de beschikbaarheid op elk moment van de dag en bestemd voor elke gelegenheid en voor elk persoon.

JAN© Accountants

JAN© zorgt dat ondernemers hun zaken op orde hebben op allerlei gebieden: administratie, belastingen, personeel, salarissen, recht, overname en pensioen. JAN© helpt ondernemers ook om hun doelen te bereiken.

Ondernemers kunnen wakker liggen van vragen als: wie moet mijn zaak overnemen? Hoe haal ik het beste uit mijn mensen? Ik weet dat het beter kan, maar hoe? Weten dat er iemand naast je staat en met je meedenkt, is dan wel zo fijn. Een persoon die verder helpt, één persoon en geen tien loketjes. Iemand die de juiste experts kan aanhaken, die de regels en de wetten kent en die ervaring heeft met alle fases van het ondernemen. Zo iemand is JAN©: eerlijk, persoonlijk en vol lef.

JAN© is geen standaard accountantskantoor maar doet dingen graag net iets anders. Het is een ondernemende organisatie die werkt met ondernemende mensen.

JAN© heeft een groot netwerk aan experts. Dus of het nu gaat om juridisch advies, overnames, personeelsvragen of online vraagstukken: JAN© kan op alle aspecten analyseren, evalueren én optimaliseren. Zodat ondernemers kunnen doen waar ze goed in zijn, want ondernemen volgens JAN© is weten waar je staat, waar je heen wilt en hoe er te komen.

Sinner

Sinner is een toonaangevend merk op het gebied van accessoires. Je vindt hier alles om jezelf tegen de elementen als zon, sneeuw, kou en warmte te beschermen. Het assortiment bestaat uit zomer en winterartikelen voor watersport of wintersport. Denk aan (hightech) zonne-sport-ski-snowboardbrillen, helmen, mutsen, slippers, tassen en rugzakken.

SINNER is te vinden in 6.000 verkooppunten over de hele wereld, waaronder een aantal van de beste internationale warenhuizen, onafhankelijke winkels en online winkels. Vanaf 1996 is Sinner door de jaren heen uitgegroeid tot een internationaal lifestyle- en sportmerk. Innovatie, kwaliteit, prestaties en stijl. Dát is waar SINNER voor staat.

De in 2019 geopende winkel aan de Leidsestraat in Amsterdam is de eerste brandstore van Sinner. Hier kan de Sinner-klant de collectie bekijken, passen en kopen. De Sinner-klant is jong en rebels en op zoek naar inspiratie en avontuur. Paul Bijvoet is oprichter en eigenaar van Sinner. Hij vertelt: het bedrijf is jong van geest maar neemt wel maatschappelijke verantwoordelijkheid door het gebruik van duurzame materialen en de aandacht voor recycling zoals hergebruik van oude brillen.

Sun Test Systems

De oorsprong van dit Weesper bedrijf ligt in de Verenigde Staten. In 1931 begon het bedrijf met het ontwerpen van testapparatuur voor auto’s. In 1948 is de luchtvaarttak toegevoegd aan het bedrijf met de focus op testapparatuur voor hydraulische systemen.

In de 60’er jaren zijn de Europese activiteiten gebundeld in SUN Electric Europe B.V. Sinds 1981 zijn alle ontwikkel- en productiefaciliteiten ondergebracht in Weesp. De lijst met gerenommeerde wereldwijde klanten is sindsdien gestaag gegroeid. In 2007 heeft het management het bedrijf in Weesp overgenomen en de naam gewijzigd in Sun Test Systems B.V. Deze nieuwe naam geeft exact weer waar het bedrijf voor staat, het ontwikkelen en produceren van hoge kwaliteit testapparatuur voor de luchtvaart w.o. militaire en commerciële vliegtuigen en helikopters en voor de auto -en vrachtwagenindustrie.

De veiligheid in de lucht en op de weg de primaire doelstelling. Sun Test Systems is hierin een specialist geworden. De expertise en de betrouwbaarheid van de producten zijn gebaseerd op jarenlange ervaring.

De klanten van Sun zijn de eindgebruikers van ondersteuning en testapparatuur op de grond en worden beschouwd partners. In veel gevallen wordt apparatuur ontwikkeld in nauwe coördinatie met hen. Een aantal van onze unieke kenmerken is afkomstig van dit ontwikkelingswerk. Vooral de mobiele ondersteuningsapparatuur blinkt uit in robuustheid, bedieningsgemak en onderhoud en uitstekende operationele kenmerken. Daarom zijn vooral de militairen tevreden gebruikers van deze reeks apparatuur. Elke dag bewijzen de producten van Sun wereldwijd hun betrouwbaarheid voor tal van vliegtuigen, helikopters en voertuigen in de meest veeleisende operationele omgevingen.